Over mij

MT’s 100 beste adviesbureaus grote onzin

Ik ben al jaren gratis geabonneerd op het blad Management Team. Ik vind de kwaliteit de laatste jaren steeds magerder, net als het blad. Maar toch lees ik hem elke keer weer snel door naar uitspraken van medebestuurders of tips en wetenswaardigheden. Het nummer van de maand november ging vergezeld van een dikke bijlage: MT 100 beste adviesbureaus. Nou heeft elk zichzelf respecterend blad tegenwoordig wel een jaarlijkse uitgave van de 100 beste adviesbureaus en toch besloot ik hem eens door te nemen.

Eerst scan je de lijst van bedrijven op je eigen bedrijf (ICT dienstverlener Nobel in Naarden) maar die zat er helaas (weer) niet tussen. Maar mijn verbazing was groot want ik trof een aantal bedrijven aan die volgens mij het predicaat adviesbureau helemaal niet waard zijn. Beste MT, wat hebben bedrijven als Adobe, Dell, Fujitsu Siemens, Kyocera Mita, Nokia, Ricoh, Tele2, Vodafone en nog enkele ITC leveranciers in deze lijst te zoeken? Dat zijn toch geen adviesbureaus! Dat zijn pure Read More

IT Strategie ontwikkeling, Business & IT Alignment

CIO Agenda 2008

Gartner CIO Agenda 2008

Elk jaar stelt onderzoeksbureau Gartner de agenda vast voor CIO’s op basis van interviews die zij met vele CIO’s en IT directeuren heeft gehouden. In dit artikel tref je de belangrijkste punten aan die worden onderbouwd met onderzoeksresultaten uit interviews met CEO’s. De uitspraken van CEO’s onderbouwen de stelling dat het steeds belangrijker wordt dat IT in lijn moet worden gebracht met business doelstellingen.

In de afgelopen jaren stond de economie vooral in het teken van bezuinigen op kosten en meer doen met minder middelen. De belangrijkste conclusie voor de komende twee jaren is dat IT nu het verschil moet maken op basis van wat men al heeft. Dat lijkt alsof er wederom geen extra budgetten vrijgemaakt worden maar dat is niet helemaal het geval. Er zijn wel extra financiële middelen beschikbaar, zo lang als deze maar een echte meerwaarde leveren aan de business. Het gaat de business nu juist om het bereiken van groei, betere performance en effectiever werken. En daar moet IT dus aan meehelpen op een tempo dat vele malen hoger ligt dan enkele jaren geleden.

Bijna tweederde van de ondervraagde bedrijven hebben plannen om sneller te groeien dan de markt. Dit vereist Read More

IT Strategie ontwikkeling, Business & IT Alignment

Verslag dag 3 Gartner ITXpo Cannes

Vandaag een keynote van Ian Livingstone, CEO van BT. Kern van zijn verhaal: wij hebben de kosten al een tijdje op orde en zien de huidige marktsituatie dus vooral als een markt van kansen.

Verder heb ik vooral een aantal wat meer technische sessies gekozen, vooral gericht op datacenters. Tijdens één van de sessies heb ik wat zitten chatten met Tom en Hans die in Barcelona zaten en een zelfde onderwerp bij Microsoft Teched behandelden:

Virtualisatie en Beheer.

Gartner beschrijft een drietal virtualisatie scenario’s: Read More

IT Strategie ontwikkeling, Business & IT Alignment

Verslag dag 2 Gartner ITxpo Cannes

De sessies van vandaag waren vooral de keynotes en sessies die primair gericht zijn op CIO en CEO. Rode draad was natuurlijk de economische recessie en de gevolgen daarvan voor de IT.

Ten aanzien van financiële groei zijn er wat tegenstrijdige berichten. Men weet het simpelweg niet omdat de laatste onderzoeken van 3 maanden geleden zijn. Grofweg zijn dit de verwachtingen:

  • Hardware -2%
  • Software + 3%
  • Services 0%

Overall moet er rekening gehouden worden met een totale groei van 0%-2,3%. Maar ook dat is totaal onzeker. Het kan ook wel eens zwaar negatief zijn. Read More

IT Strategie Maturity en Leiderschap

Gartner ITxpo, verslag dag 1

Ik zit weer eens bij Gartner in Cannes. Gewoon op persoonlijke titel maar toch ook vooral gericht vanuit de situatie bij Nobel. Wat hoor en lees ik hier dat ik volgende week bij Nobel kan gebruiken.

Dag 1.

De eerste sessie die ik heb gevolgd ging over Business-IT Alignment. Veel bekende open deuren maar wel een goede samenvatting.

Als je uitgaat van de drie bestaande strategieën (Product Leadship, Operational Efficiency, Customer Intimacy), moet je bepalen welke strategie jouw klant toepast. Daarna moet je bepalen op welke onderdelen deze afwijkt van je eigen strategie. Als je succesvol zaken wilt doen moet je excellent zijn in één van de strategieën en goed in Read More