Het is al weer half januari en de tijd gaat snel. Erg snel. En als je dan terugkijkt vraag je je af wat je toch allemaal hebt gedaan al die weken….. Het is veel meer werk dan ik aanvankelijk had gedacht. Maar ja, ik ben geen volleerd scheepsbouwer dus het duurt ook allemaal wat langer. En alles is maatwerk, je kunt niets vooraf klaarmaken.

Samenvatting.

Na terugkomst in de thuishaven heb ik het dak van de motorruimte weer teruggeplaatst en dichtgelast. Lassen is een kunst en kostte mij vooral in het begin erg veel tijd. Soms wel 4 keer een rups leggen, weer wegslijpen. Je kent dat wel. Buurman weer boos: het is hier geen scheepswerf! Nou dat heeft een paar dagen geduurd en toen was het klaar. Alle oude gaten van kachels en uitlaten dichtgemaakt met ingelaste platen. Een paar oude deuken er uit geslagen en meteen aan de binnenkant lippen gelast waar straks de betimmering op vast moet komen.

Om het aanvaringsschot te verplaatsen moest eerst de betimmering in de roef deels weggesloopt worden. Bij de eerste verbouwing 12 jaar geleden was me al opgevallen hoe knullig dit was uitgevoerd.

20141125_102340_Android

Alles is schots en scheef en met vele klosjes en lijm werd het op z’n plaats gehouden. Bovenstaande foto zegt eigenlijk genoeg. Ik kwam er ook achter dat de hele scheepshuid van de roef is ingesmeerd met een dikke laag scheepsvet. Tot wel 1 cm dik. Gatverdamme. De glaswol zat er in vastgeplakt. De zichtbetimmering was geplakt fineer over multiplex en kon er alleen met de recipro zaag uitgezaagd worden.

20141126_162906_Android

Hier een blik vanuit de lege motorruimte. De lasnaad van het dak is 60 jaar geleden op dezelfde plek losgesneden toen de Caterpillar werd geplaatst. Ik heb die zelfde snede opnieuw gebruikt en weer dichtgelast. Beter 1 lelijke lassnede dan 2…
Het rechterdeel van het schot is verwijderd. Links nog te gaan. Ik heb de goed te gebruiken stukken verplaatst en weer dichtgelast. Eén deel moest met een nieuwe plaat worden gedicht.

Motorfundatie

De volgende klus was het aanpassen van de oude motor fundatie zodat hier (vuil-)water tanks geplaatst kunnen worden. Aan stuurboord zijde heb ik een stuk fundering en spanten ingekort om sta hoogte krijgen voor toilet en natte ruimte, natuurlijk wel zo dat er geen concessies worden gedaan op stevigheid e.d. Op de volgende foto’s kun je de nieuwe en de oude situatie goed zien.

20141202_151340_Android

20141217_161621_Android

Ook meteen steunen gemaakt voor verticaal te plaatsen tanks. Voor de tanks had ik diverse mallen gemaakt en heb deze eerst op verschillende plaatsen geprobeerd in te passen. Met veel passen en meten wordt heel veel tijd versleten. De tanks komen bij Rotterdamplastics.nl vandaan. Niet bestellen via Internet maar gewoon even contact opnemen voor de juiste prijs J. En toen was het tijd voor 2 weken vakantie. Groene skipistes.

Generator keuze

Na de vakantie ben ik op pad geweest voor de generatorset. Ik had mijn zinnen gezet op een Mitsubishi maar kwam plotseling een Yanmar set tegen die veel goedkoper was. De verkoper bleek echter een oplichter te zijn. De advertentie lokte met een bijna nieuwe motor met 1250 draaiuren. Dat bleken er 14000 te zijn. De set kwam uit een vissersboot die met Europese subsidie verschroot moest worden. Een doorgedraaide teller en nog veel meer gezeur. Heeft wat geld en veel tijd gekost. Maar om wat extra info over die Yanmar te krijgen heb ik contact gezocht met Motorenrevisie NoordHolland in Winkel. De aardige man wist mij te lokken om een FG Wilson set te bekijken. Een Perkins motor, verhandeld via Caterpillar en nieuw voor iets meer dan de 2e hands Yanmar. De Yanmar dus geannuleerd en het verlies maar genomen. Beter ten halve gekeerd. Enzovoort.

20150116_125409 20150116_125431

De FG Wilson set moet wel aangepast worden want deze is luchtgekoeld. Dus er komt een vlakkoeler oid bij en een andere fundatie om de juiste hoogte te krijgen. Deze Perkins is een 3 cilinder turbo (1103 blok) wat op zich wel opmerkelijk is. De Yanmar is een 4 cilinder en de Mitsu een 6. Alle drie met een inhoud van 3,3 Liter. Zeer verschillende technologie dus. De Wilson levert maximaal 36kW continue. Bij een veilige belasting van circa 75%-80% is dat 27-29kW en daarmee valt deze deze binnen de ontwerp specificaties die ik eerder heb gemaakt.

Tussentijds heb ik het vlak tussen alle spanten schoon geschraapt. Ruim 8 emmers vol met drap, olie en 100 jaar stof en vuiligheid kwam er uit, op veel plaatsen meer dan 2cm dik.

20150114_115132

20150115_120626

Verder zijn er nog wat steunen voor de betimmering gemaakt en de tanks aangesloten. De betimmering komt overal vrij van de scheepshuid, ook geen isolatie er tegenaan. Ik wil de huid vrijhouden want misschien moet er ooit een dubbeling gebeuren en dan wil ik zo min mogelijk betimmering  hoeven weg te halen. Het kost wat extra ruimte maar ik vind dit veiliger. En nu is het dus half januari. De komende weken ga ik me richten op de fundatie voor de E-motor want die zal met een paar weken geleverd worden. Aan weerskanten van de E-motor komen de dieseltanks te liggen en daar boven nog twee slaapkooien voor de kids. Het schot tussen de oude motorruimte en achteronder moet aangepast worden en deels geopend zodat straks de genset daarachter kan komen te staan. Later.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.