Welkom aan boord,
Deze blog gaat over onze sleepboot Cecilia die volledig door mij geëlektrificeerd is. Een prachtig project dat aantoont hoe je met moderne technologie, oude techniek kunt verduurzamen.
Motorsleepboot Cecilia is een sleepboot van het type ‘Amsterdammer’. Het kenmerk van de Amsterdammer is de stuurhut die achter de motorruimte staat én neerklapbaar is. Door deze opzet kon de sleepboot in vroeger tijden zijn werk verzetten in de stad met zijn lage bruggen. Dit type sleepboot werd o.a. gebruikt voor het vervoeren van dekschuiten met huisafval maar ook voor houttransport.
Op deze blog tref je alle informatie over Motorsleepboot Cecilia en het ombouw project naar een elektrisch aangedreven sleepboot.
- Inleiding MSB Cecilia – technische en historische gegevens.
- Waarom Elektrisch Varen?
- Elektrisch aangedreven varen, hoeveel vermogen dan?
- De energie voorziening, omvormers, laders, accu’s en generator.
- Het project gaat beginnen: de eerste spullen zijn besteld.
- De laatste diesel vaart.
- Slopen en herbouw.
- En de bouw gaat verder……
- Inbouw van de elektromotor en generator.
- Mijlpaal: elektrisch varen werkt!
- Elektrisch Varen is super! Nu ook op batterijen!
- 1e ervaringen en een rendementsberekening
- Meer tests, overbelasting, noodstop en videoverslag
- Elektrisch varen, hoe lang kun je varen op accu’s?
- Help: Accu problemen!
- Accu problemen niet oplosbaar met loodzuur accu’s
- Help: Brand in de motorruimte
- Praktijkervaring met Victron Omvormers voor Elektrisch Varen
- De Cecilia vaart vanaf nu op Lithium accu’s. Eindelijk.
- Accu update, zonnepanelen en koeling
Indien je aanvullingen of opmerkingen hebt op deze blog kun je deze natuurlijk aan ons toezenden via mail of als reactie op de artikelen.