Op verzoek van onze klanten hebben we de afgelopen maanden diverse thuisbatterijen geleverd waarbij bestaande, meestal al wat oudere, PV omvormers zijn vervangen door een efficiente MPPT lader waarmee de zonnepanelen direct op de batterijen worden aangesloten. Victron biedt hiervoor een uitbreide serie MPPT laders maar in 90% van de gevallen kiezen voor we de complete RS450-100 of RS45-200 lader. Met de RS450-100 kunnen we maximaal 2 strings aansluiten met een gecombineerd vermogen van maximaal 5.5 kWp. We maken vooraf altijd een berekening om te zien of en hoe de oude panelen gekoppeld kunnen worden. Maar we hebben nu ook al configuraties gebouwd waarbij nieuwe 400Wp panelen worden toegepast. Maximaal kunnen we dan 18 panelen op de RS450-100 of 36 op de RS450-200 aansluiten. Daarmee kun je aardag wat zonnestroom oogsten! Reden genoeg om deze te verwerken in onze standaard concepten.
De meeste configuraties bouwen wij op een montage bord. Ze worden in een schuur of bijkeuken geplaatst, we vinden een plekje in de kelder en heel soms bouwen we het in een buitenkast. Ook best strak, al zeg ik het zelf. Je kunt het nieuwe overzicht met onze oplossingen hier downloaden.
Beste Harold,
Ik heb een Solaredge hybride omvormer op mijn 31 panelen van 405 wp.
Mijn vraag is of er een Victron thuisbatterij systeem op kan en hoeveel opslag moet ik dan aan denken met een 7 kw warmtepomp installatie.
Mvg. Johan,
Beste Johan,
Er zijn 2 opties;
1. Koop een batterij die je aansluit op de hybride omvormer en deal met de beperkingen
2. Investeer in een set hybride omvormers van Victron, met een willekeurige batterij en geniet van alle functies (dus geen beperkingen) en deal met de desinvestering in het hybride gedeelte van de SolarEdge want die ga je dan niet gebruiken.
In het laatste geval, gezien de omvang van de zonnestroom installatie: een 3x5kVA set Victron (12kW) en 30kWh batterij set.
Hi Harold,
Naast mijn woonboot ligt een sloep waarmee ik het liefst elektrisch wil gaan varen. Ik heb 5100wp aan zonnepanelen. Is het het mogelijk om de accu’s in de boot niet alleen te gebruiken voor de aandrijving maar ook te gebruiken als thuisbatterij.
Nee dat zal erg lastig zijn. De afstand is te groot voor een dc-dc koppeling en in een Victron installatie moet altijd een batterij verbonden zijn.
Hmm dank voor je antwoord. Afstand te groot begrijp ik niet zo goed. Sloep ligt tegen mijn woonboot aan op 50 cm. Victron en accu in de boot dacht ik.
Ah, ja dan zou je iets kunnen maken. Maar batterij kabels moet je niet veel langer dan 2 meter laten zijn vanwege de verliezen.
Beste Harold,
ik heb een 3 fase multi ESS systeem. Alles was goed totdat er een korte overload was en nu is de fase volgorde veranderd naar L1-L3-L2.
Hierdoor accepteert de ESS geen AC input meer.
Weet jij hoe dit op te lossen?
Systeem draait nu uitsluitend op accu.
MVG
Adri Jacobs
Beste Harold,
Wij wonen in Spanje,offgrid met Victron en Byd.
Vraag me af zijn er alternatieven voor Victron.
Wil later naar een stevig systeem 24panelen 3fase ongrid 10.000watt plus een Byd 16kwh
Maar ik wil wel volledig de baas blijven.
Groet Ed Bontekoe
Er zijn best wel alternatieven maar zo’n open wereld waarin je alles kunt integreren, die ben ik nog niet tegengekomen.
Hi Ed,
Ik kan je geen alternatief bieden voor offgrid, anders dan Victron. En juist met Victron heb je freedom of choice voor batterijen e.d. dus daarop kun je gerust een BYD aansluiten.
Beste Harold,
Heb je ook een oplossing om overdag een accu te laten, waaruit bij thuiskomst een auto geladen kan worden?
Overgebleven stroom in de accu, ‘s nachts tegen hoger teruglevertarief terugleveren aan het net.
Kun je aankoppelen op solaredge omvormers?
In afwachting van je re,
Groet,
Jules Bosma
Beste Jules,
Mijn oplossing bestaat uit omvormers en batterijen die dat zeker kunnen. Maar om een auto nuttig te kunnen laden moet je wel behoorlijk wat opslagcapaciteit hebben. Ik heb zelf een thuisbatterij van 55kWh en kan daarmee behoorlijk een auto in de avond van energie voorzien. Solaredge kan ik wel koppelen maar voor de beste efficiency gebruik je dan een hybride omvormer met batterij van SE.