De laatste update dateert alweer van februari. De tijd heeft niet stil gestaan en het werk ook niet, al zijn er tussentijds wel wat andere prioriteiten geweest. Natuurlijk moest er eind februari nog geskied worden. En vanaf maart moest er hard gewerkt worden in het Dorpshuis van Oostknollendam om de nieuwe bar opgeleverd te krijgen voor 10 april. Allemaal vrijwilligerswerk, leuk en tijdrovend. En dat heeft dus zo zijn effect gehad op de Cecilia.
De uitgave van VDMS (De Beting) heeft een aantal blogposts opgepikt en in haar blad geplaatst. Leuk! Daar zal ook nog wel een vervolg op komen als er weer wat serieus te melden valt. Waar zijn we nu? Sinds deze week ligt de boot op de wal bij Bijdam in Wormer. Alle staal voorbereidingen zijn zo goed als afgerond dus kan de elektromotor geplaatst worden, de as worden ingekort, stuwdruk lager plaatsen, beunkoelers inlassen en generator plaatsen. De werf zal ook wat werk moeten doen en dat komt goed want ik heb een paar weken even wat anders aan het hoofd. Kunnen zij rustig de as op maat draaien. In chronologische volgorde vanaf begin maart:
Testopstelling
Begin maar heb ik een testopstelling gemaakt in de schuur van de elektromotor en de frequentieregelaar. De hele handel gewoon aangesloten op de 3 fase huisaansluiting van 3x16A en daarna de frequentie regelaar geprogrammeerd en laten draaien. Ook de analoge besturingskast die uiteindelijk in de stuurhut moet komen heb ik aangesloten en getest. Het resultaat kun je het beste op Youtube bekijken: Invertertest 1 en Invertertest 2. De herrie die je hoort zijn de koelventilatoren van de frequentieregelaar en natuurlijk de hinderlijke stuurfrequentie. De voedingskabel heb ik via martkplaats voor een redelijke prijs kunnen kopen. Scheelt weer geld. Daarna heb ik me op de schroefas en de fundering voor de generator gericht. De schroefas is in twee delen gemaakt. Een stuk waarop de schroef zit, door het gland naar binnen. En daar zit weer een stuk van ongeveer 3 meter op die op de oude motor zat gekoppeld. Dat deel wordt halverwege ondersteund door een steunlager met bronzen bus. Op de volgende foto zie je het steunlager en de toekomstige motorsteunen voor de elektromotor. Ik heb een gat gemaakt in het motorschot tussen de buizen van de beting zodat ik straks ook aan de achterkant van de generatorset kan komen. Dat kan met een geïsoleerd stuk multiplex gewoon worden afgesloten en worden verwijderd voor onderhoud. En ook hier op de bodem behoorlijk wat vuil. Het idee was eerst om het steunlager te vervangen voor een stuwdruk lager maar samen met een specialist van Bijdam hebben we besloten het steunlager te laten zitten en voorbij het steunlager de as te verjongen en daar een nieuw stuwdruk lager op te monteren met klembussen. Een homokineet heb ik via Marktplaatst al gevonden maar ik weet nu niet of dat gaat passen. Anders wordt die weer verkocht. Hierboven het binnenlager met de flenskoppeling voor het 2e stuk. Ik moet later ook nog een plekje vinden voor de smeerinstallatie. Deze wordt met een riem op de as aangedreven en smeert de schroefas en het roer.
Fundering generator
In de weinige tijd die ik maart kon besteden heb ik de fundering gemaakt voor de generator. Ik heb de steunen van de genset afgehaald en de hoogte bepaald en daarna een constructie in elkaar gezet. De steunen van het motorblok en de generator zitten niet in lijn en ook niet horizontaal op een lijn. Dat was dus best lastig met het passen en lassen. Maar ik denk dat de fundering die ik heb gemaakt moet passen. Op de foto hieronder staan rechts 2 losse steunen op een verhoogde steunbalk. Links (onder de haspel) staat de andere helft, dit is een verzwaard wit blok waaronder 2 rubber voeten zitten. Een beetje vreemde constructie maar zo zat het bij Wilson set geleverd. Inmiddels heb ik de motorkist voor een deel al gemaakt en geïsoleerd want straks kom ik er lastig bij.
Op 20 april hebben Sorrel en ik de boot naar Bijdam gevaren. Dat is maar een klein stukje maar met een bijboot en buitenboordmotor niet echt handig. Het ging net goed, behalve dat we bij aankomst het bijbootje kraakten. Buurman was niet zo blij maar het bootje heeft het overleefd. Mijn eigen bijboot is in september gestolen, die was een stuk steviger 🙁
Op de foto hierboven zie je trouwens ook wat al het slijpwerk aan roest heeft achtergelaten…. Dat betekent straks nog eens een grote schilderbeurt. Maar dat moest toch gebeuren.
Bij Bijdam hebben we eerst de schroefas er uit gehesen. Die wordt ingekort en verjongd.
Daarna heb ik thuis met het karretje de elektromotor gehaald en hebben we deze op de fundering gezet.
De elektromotor komt onder de stuurhut te staan. Ik heb een vloer gemaakt in de stuurhut die eenvoudig weggehaald kan worden. We zullen de motor later eerst stellen en dan wordt hij er weer uit gehaald zodat we de fundering kunnen vastlassen.
Het past precies zoals het bedoeld is. Alleen de hoogte kan ik nog niet goed bepalen. Dat doen we bij het uitlijnen van de schroefas.
De volgende foto laat nog wat timmerwerk zien dat ik vorige week nog heb gedaan. Aan beide kanten van de motor zijn twee slaapkooien gemaakt. Boven de motor kan ik nog wat kastruimte maken.
Via Marktplaats heb ik twee beunkoelers gekocht voor de koeling van de genset. Ze waren en niet zo best aan toe dus ik heb alle gaten dichtgelast en nieuwe lassokken erop gezet. Vandaag heb ik ze in het achterschip geplaatst. Het aflassen laat ik door Bijdam doen. Zo heb ik straks alle techniek redelijk compact bij elkaar opgesteld staan.
Komende weken moet ik weer andere dingen doen en hoop ik dat Bijdam de schroefas kan maken en de beunkoelers vastlast. Dan kan daarna de motor gesteld worden en kan de genset erin worden gehesen, het dek dichtgelast en dan weer naar huis om alles aan te sluiten. Want het koelsysteem en de uitlaat van de genset moet aangepast worden voordat er gestart kan worden. Dan zal het wel eind mei zijn….. Hopelijk kunnen we dan ergens in juni een eerste proefvaart maken 🙂
mooi beschreven .
Ik blijf je volgen of kom ik gewoon weer even koffie halen.
Gr Mart