De vorige post dateert van half januari, nu dus tijd voor een update.
Nu was de stuurhut aan de beurt om onder te handen genomen te worden door de slijptol. In de vloer moet een luik komen waar straks de elektromotor ingehezen kan worden. Dat betekende dat de volledige betimmering en elektra weggehaald moest worden. En ja hoor, weer nieuwe verrassingen: ik heb ooit schuimplaten op de vloer gelegd als geluidsisolatie en deze bleken volledig verzadigd met water! Langs de deurstijlen lekt het regenwater en dat verzameld zich onder de vloer.
Wat een rotzooi!
De laatste foto toont nog wat grappige details. De oude stuurstand (met kettingen) stond rechtstreeks op de vloer en die vloer was een vloer met noppen. Later is er een verhoogde vloer op geplaatst met er tussenin de handel voor de keerkoppeling. De stalen spanten waren echter doorgezaagd en het gewicht van de handel was zo groot dat de vloer 3 cm is ingezakt.
Hierboven dus het gat in de vloer. Ik heb de vloer omhoog gekrikt en nieuwe staanders gelast. Daar kan straks de motor isolatie tegenaan gemonteerd. Aan weerskanten van de elektromotor kom een dieseltank onder een slaapkooi.
Ook hier is de fundering aangepast. De eerste dwarsligger ligt met verstelbare bouten op z’n plek. De 2e moet een spant verder komen. Hierop komen 2 langsliggers waarop de elektromotor star op komt te staan. De hoogte kan ik dan met de stelbouten bepalen en daarna wordt de boel vast gelast. De schroefas moet nog ingekort worden. Ik heb via marktplaats een gereviseerde homokineet op de kop getikt en moet nu nog verloop flensen laten maken om de boel aan elkaar te knopen.
Achter het motorschot staat de beting die op de fundatie is geklonken. Hier komt straks de genset dwars te staan. Omdat er misschien ooit onderhoud aan de startmotor of dynamo moet plaatsvinden, heb ik een gat gemaakt in het motorschot. Het moet nog een beetje afgewerkt worden en kan daarna afgesloten worden met een geluidsabsorberende multiplexplaat o.i.d. Op de achtergrond zie je een rvs watertank van 400 liter. Die is inmiddels verkocht aan een andere elektrische botenbouwer!
Generator
De genset is inmiddels binnen en moet aangepast worden voordat hij onderdeks komt te staan.
De radiator moet er af, evenals de onderliggende tank met dieselpomp. Ook de controle- en distibutiekast moet afgekoppeld worden.
Ik heb de bekabeling van de generator losgekoppeld en de kast een halve slag gedraaid zodat de bekabeling straks aan de voorzijde naar buiten kan worden geleid. De kabels moeten wel langer worden.
De radiator is er nu af en de tank is losgekoppeld. Inmiddels is de hele unit van de tank getild en staat op een palet klaar om vervoerd te worden. Ik heb de uitlaat en het spruitstuk al geïsoleerd met glasband en gemonteerd op de motor zodat ik de complete hoogte kan meten. Er is minder dan 95 cm ruimte en dat moet wel goed gaan lukken 🙂
de tank van de FG Wilson set is inmiddels via marktplaats verkocht. ook de oude dieseltanks zijn verkocht en er is voor bijna 1.500 kg aan oud ijzer afgevoerd!
Het zijn mooie knutseldagen met vrieskou en gladde toestanden aan dek. Uitkijken dus. Tot de volgende post.