De economische cijfers die nu beschikbaar zijn geven aan dat Europa wereldwijd de laagste groei laat zijn in 2012. Het is waarschijnlijk dat de groei in Europa niet boven de 1% zal uitkomen terwijl gemiddeld de groei op 3,4% kan uitkomen. Dit cijfer wordt natuurlijk sterk beïnvloed door de crisis in Zuid-Europa want vooral de Scandinavische landen, Duitsland en ook Nederland, doen het beter.
Het gevolg hiervan is dat veel bedrijven en organisaties pas recentelijk zijn overgeschakeld naar plan-B nadat plan-A vorig jaar op tafel kwam. Kijk je naar een meer micro-niveau dan zie je dat er veel verschillen zijn. Er zijn bedrijven die het zeer slecht gaat en er zijn bedrijven die het gewoon goed doen. Vermoedelijk omdat zij hun plan-A goed hebben uitgevoerd. Naast de financiële onzekerheid, spelen ook sociale onrusten (midden oosten, salaris eisen e.d.) en de olieprijs een rol in de strategie die bedrijven kiezen voor de komende jaren. Er is zo veel onzekerheid dat dit de internationaal georiënteerde CEO werkelijk slapeloze nachten bezorgd.
Bedrijven en organisaties die de afgelopen periode een systeem hebben weten te creëren dat overweg kan met de grillige ontwikkelingen van de eigen financiën als gevolg van de economie, hebben een goede basis voor het komende jaar. Er zijn inmiddels genoeg bedrijven die geld gespaard hebben om niet langer afhankelijk te zijn van banken of de overheid. Het zijn dezelfde bedrijven die innovaties en investeringen tijdelijk of deels hebben stopgezet maar straks weer opnieuw gaan investeren. Of op overname jacht gaan. Dus ook hier zie je winnaars en verliezers.
Als je dit allemaal vertaalt naar de IT heeft Gartner onderzocht of CEO’s weten of en waar ze in IT investeren. Een opmerkelijke uitkomst is dat 75% van de CEO aangeeft te zullen investeren in IT en dat 50% daarvan ook denkt waarin: ERP en CRM oplossingen!
Met andere woorden, alle investeringen die de afgelopen 10 jaar in ERP en CRM zijn gedaan hebben niet opgeleverd wat beloofd was !? Het vermoeden bestaat dat de CEO gewoon geen goed beeld heeft van de strategie van de CIO maar het resultaat van het onderzoek geeft ook aan dat de CIO nog wat heeft uit te leggen.
Nieuwe technologie zoals Cloud en Mobile komt op de agenda van de CEO niet voor. Wel kostenreductie en aantrekken en behouden van nieuwe klanten. Vandaar de keuze voor ERP en CRM. Overigens ziet de CEO wel dat IT waarde toevoegt aan het bedrijf. Gemiddeld ziet een CEO dat IT voor 21% verantwoordelijk is voor de omzet, voor 20% verantwoordelijk is voor de winst en voor 14% (!!) verantwoordelijk is voor de kosten van een bedrijf. En ook dit laatste is weer opmerkelijk omdat de IT industrie zelf uitgaat van zo’n 6-7% kosten. Het is duidelijk dat de CIO iets moet doen aan visie ontwikkeling bij de CEO én aan zijn eigen communicatie competenties. De plaats die de CIO inneemt in het C-team is namelijk nog steeds niet strategisch en volwassen en wordt nog ervaren als arrogant en in sommige gevallen zelfs als bedreigend. En dat zie je weer terug in het afreken- of bonussysteem voor CIO’s want zij worden nog steeds niet afgerekend voor de werkelijke bijdrage die ze geleverd hebben op het gebied van omzet, winst en bedrijfskosten.