Gartner bracht vorige maand nog een update uit van de Hype Cycle. In de 2011 versie (hij wordt jaarlijks geupdate) wordt een overzicht getoond van de belangrijkste technische innovaties die de komende jaren verwacht worden. Tijdens het Gartner ITxpo congres begin november zal uitgebreid ingegaan worden op de verschillende hype cycles en zal ik ook uitgebreid verslag doen.
Voor nu volsta ik met een korte uiteenzetting met wat verwacht kan worden. Wil je overigens meer weten over het fenomeen Hype Cycles, lees dan het artikel: Veranderen met Hype Cycles – Hoe kies je de juiste innovatie op het juiste moment?.
Als we de Hype Cycle 2011 bekijken zien we dat Social Analytics, Wireless Power, Internet TV en Private Cloud Computing nu op de top van de aandacht zitten. Voor wat betreft Social Analytics zal iedereen die Twitter of Facebook gebruikt dit beamen: je krijgt dagelijks followers die je willen helpen met het opstellen van een Social Media strategie of je wordt geattendeerd op Social Analytics sites als Klout.com, Twentyfeet.com en Thetwitcleaner.com. Deze markt is op dit moment dus booming, maar voor hoelang nog?
Private Cloud Computing neemt het nu over van ‘gewoon’ Cloud Computing. Deze laatste zit al op de neergaande lijn. Blijkbaar ervaren veel bedrijven nu al de tekortkomingen van een Public Cloud en bekijken ze aandachtig de mogelijkheden om naar een Private Cloud te groeien. Maar het is slechts een kwestie van tijd voordat (Public) Cloudcomputing (zie ook Cloud Platforms en Hosted Virtual Desktops) volwassen zullen worden en toch een aandeel zal krijgen in keuzes voor toekomstige computerplatformen. Binnen maximaal 5 jaar is dit een volwassen technologie.
Mobiele technologie blijft een belangrijk aandachtspunt voor de meeste bedrijven en organisaties op de korte maar ook op de langere termijn. Technieken als Tablets, QR (Quick Repons) codes en Location Aware Applications worden steeds vaker toegepast.
Op langere termijn, zeg 5 tot 10 jaar, zal 3D printing, context-riched services, The Internet-of-Things, Internet TV en Natural Language Question Answering algemeen gebruikte technieken zijn. 3D Printing is nu al beschikbaar maar de prijsstelling maakt dit nog geen algemeen toepasbare techniek. The Internet of Things zou in mijn opinie wel eens zeer snel kunnen gaan doordat deze technologie vooral door de consumenten branche wordt voortgestuwd. Denk aan de commercials van HP met hun Internet Printers, Samsung met diverse platte tv’s die voorzien zijn van DLNA en Youtube cliënt of de groei die QNAP op dit moment doormaakt met NAS systemen voor thuisgebruik (media, foto’s, films e.d.). Zelfs de nieuwe generatie CV-ketels van Nefit zijn IP ready!
Op het gebied van Natural Language Question Answering ligt de ontwikkeling nu wat stil. Google Answers is gestopt en ook de website Answers.com (how much do cows eat per day?) kent weinig ontwikkeling. NLQA past in de techniek die ook wel Pattern Based Strategy heet en waarbinnen ook zaken als Big Data maar ook het eerder genoemde Social Analytics past. Data is er voldoende maar het ontbreekt nog aan techniek om hieruit de juiste analyses te maken.
Op de langere termijn (>10 jaar) liggen nog technieken als Mobile Robots, Quantum Computing en 3D Bioprints te wachten. Vooral dit laatste was recentelijk nog in het nieuws met de kweek van biefstuk in een laboratorium, ook wel kweekvlees genoemd.
Microsoft benoemde in juli tijdens het World Wide Partner Congres nog vier trends: Mobile, Social, Cloud en Context. Deze vier trends komen redelijk overeen met de vier thema’s die Gartner nu definieert: The Connected World, Interface Trends, Analytical Advances en New Digital Frontiers.
De hiervoor beschreven hypes kunnen binnen één van deze thema’s teruggevonden worden.
The Connected World is daarbij een thema dat zich nog maar langzaam ontvouwt. Het duurt nog wel enkele jaren voordat werkelijk alles met alles is verbonden en data op slimme wijze uitwisselt. Op het gebied van Interface Trends zijn er wel stappen gemaakt. Apple heeft de trend gezet met touch en ook Microsoft zal met nieuwe windows versies volledig overstappen op touch bediening. Met Kinect heeft Microsoft een sterk product ontwikkelt dat aan de hand van lichaamsbewegingen opdrachten kan aannemen en uitvoeren. Hiermee wordt een compleet nieuwe manier van computer-bediening mogelijk gemaakt. Nu nog in de huiskamer maar binnenkort dus ook op andere plaatsen.Anderzijds zie je dat de ontwikkeling op het gebied van spraak herkenning nog steeds weinig vooruit komt. Augmented Reality speelt ook een rol in Interface Trends. Een producent als Layar is een mooi (en Nederlands!!) voorbeeld van hoe je intelligentie en beelden samen kunt voegen.
Op het gebied van Analytical Advances heb ik al wat voorbeelden gegeven. Social Media Analytics is wel de meest sprekende en Context Aware Computing een prachtig gevolg. Een belangrijke waar ik in ieder geval thuis op zit te wachten, is beeld herkenning. Zo kan ik mijn duizenden digitale foto’s laten scannen en automatisch laten taggen met namen van personen die er op voorkomen. De software die ik nu kan vinden geeft in het beste geval wel suggesties maar werkt nog verre van automatisch. Bovendien is het een tijdrovende klus, waarschijnlijk doordat er nogal wat computer resources voor nodig zijn. Overigens gaan in-memory database management systems helpen om nog sneller informatie uit grote databases te halen. Veel ingewikkelder wordt het met bewegende beelden (films), bijvoorbeeld voor bewakingscamera’s. Kijk eens bij EX-Sight en je zult je verbazen over de mogelijkheden die er op dit vlak nu al beschikbaar zijn.
Begin november zal ik verslag doen van de Gartner ITxpo conferentie en dan nieuwe voorbeelden geven van innovatieve ICT ontwikkelingen die op de radar verschijnen. Stay tuned!
Niet helemaal on toppic, maar beeld herkenning gaat net als andere analytics zaken waarschijnlijk nog wel voor wat beroering rondom het onderwerp privacy zorgen. Denk met name aan de Google’s voor wie het interessant kan zijn om alle gegevens welke men reeds over personen heeft nu ook aan een foto te kunnen koppelen. De techniek bestaat al en qua toepassing denk ik direct aan een film als minority report. Ook buiten de PC kan Google dus ‘gepaste’ reclame bieden op het moment dat iemand langs één van hun camera’s loopt. Voor winkeliers best interessant om daar aan mee te doen!
Over dit onderwerp is overigens al vaker wat geschreven, maar daar gaat het zeker niet bij blijven. ZIe bijvoorbeeld http://www.techyspot.com/2011/05/googles-face-recognition-goes-futuristic-minority-report-style/
Je hebt helemaal gelijk. Voor alle technische innovaties die we richting de consumer markt zullen zien gaan, geldt dat deze alleen kunnen slagen als we wat ‘losser’ worden op het gebied van privacy. Met Social Media kun je eigenlijk al stellen dat we, bewust, behoorlijk hebben ingeleverd op SM.