De afgelopen dagen heb ik de jaarlijkse Microsoft World Wide Partner Conference bezocht in Los Angeles. Op twitter kun je heel veel terugvinden via #wpc11 maar als ik snel het een en ander mag samenvatten, denk ik dat je hieronder een aardige impressie kunt vinden.

Ik denk dat er vier trends waarneembaar zijn die het IT landschap zullen veranderen. Deze trends zijn al begonnen en er begint een aardig beeld te ontstaan waar de toekomst naar toe gaat. Let wel, een aantal veronderstellingen die ik hieronder doe, gaan verder dan die Microsoft doet. Ik probeer het dus een beetje ‘onafhankelijk’ te maken.

Mobile: Het lijkt erop dat het PC tijdperk aan zijn eind is. Nieuwe devices die los staan van de vaste desktop worden steeds belangrijker. Kijk naar de iPad of de mogelijkheden van nieuwe mobiele telefoontoestellen als een HTC Sensation met Android of een iPhone. De user interfaceen de kracht van deze apparaten is al zover dat je bijna zonder een desktop kunt. Touch bediening op desktop of laptops wordt een vereiste als je straks het nieuwe Windows 8 wilt gaan gebruiken. De komende jaren zullen er dus nieuwe kansen en uitdagingen liggen in het gebruik van de nieuwe generatie ‘everywhere computing’, zowel op hardware gebied als (vooral) op het gebied van toepassingen.

Social: Social Media zorgt nu niet alleen voor een continue feedback op wat we doen, het heeft er ook voor gezorgd dat er een nieuwe werkomgeving met nieuwe toepassingen mogelijk is geworden. Deze luiden een nieuwe fase in voor de wijze waarop we zaken doen. Social Media is dus Social Business aan het worden. Aandacht zal uit moeten gaan naar de voordelen en nadelen van het bedrijfsmatig meedoen aan Social Media. Ik ben zelf een redelijk goed voorbeeld van een actieve Social Media gebruiker die gebruik maakt van Twitter, Blogs, LinkedIn en andere SM sites. Puur gericht op reputatie management van je eigen ego (en dat van het bedrijf waar je voor werkt natuurlijk). Dat wordt een nieuw vakgebied de komende jaren waarin experts straks graag advies geven over hoe je reputatie management en social media samen moet bedrijven. Als je nog (steeds) een starter bent in SM land, kijk dan even op deze site: http://www.socialmediagovernance.com, daar vind je alles over hoe je Social Media voor reputatie management kunt toepassen. Met vele voorbeelden hoe andere bedrijven dit doen. Een leuke gewetensvraag: als je een antwoord op een bepaalde vraag NIET kunt vinden via SM, wat kost het dan om tóch dat antwoord te vinden? Reacties zijn welkom.

Cloud: Cloud computing verandert nu al de wijze waarop we datacenters en applicatielandschappen inrichten. De manier waarop we eindgebruikers voorzien van hun applicaties en data en waarop ze de applicaties uitkiezen, vraagt om een andere benadering van de IT afdeling. Nu dat we allemaal weten wat Cloud Computing is, ligt de uitdaging in het beheersbaar maken van de beveiligingsissues en het omgaan met vertrouwen. En het maken van keuzes tussen het gebruik maken van private clouds, publieke clouds of hybride mengvormen hiervan. Regie en IT-Business alignment wordt steeds belangrijker! Zonder deze alignment zal de business steeds vaker zelfstandig op zoek gaan naar cloudoplossingen en komt IT met al zijn policies en governance op een zijspoor te staan. Richten en Inrichten in plaats van Verrichten.

Context: Alles wat hierboven is samengevat leidt naar context. De behoefte aan systemen die overweg kunnen met de complexiteit van sociale media, geleverd vanuit de cloud en gepresenteerd op een mobiel device is pas gestart. De gebruikersinterface zelf zal intelligenter moeten worden om dezelfde informatie over alle diverse devices op de juiste wijze te laten interpreteren. Microsoft werkt op dit moment aan Bing. Bing is in de basis net als Google Search een zoekmachine maar Microsoft laat zien waar zij met Bing heen willen: opgezochte gegevens in een bepaalde context presenteren. Als jij een liefhebber bent van het McLaren – Mercedes team in de Formule 1 en je zoekt op ‘Mercedes’ wil je geen zoekresultaten over Mercedes bedrijfswagens: Bing levert je alleen de informatie die past in jouw ‘context’. Bing kent je dus. Maar ook zoeken naar een restaurant waarbij Bing alleen de resultaten laat zien van restaurants in de buurt waar je je op dat moment bevindt, compleet met een wandelkaart om er snel te komen en voorzien van reviews uit jouw social media netwerk. Zie hier de integratie van Location Based Services, Social Media en Internet Zoek machines en het sturen op het nemen van besluiten op basis van context. De vraag hierbij is of ons menselijk geweten het toestaat dat straks machines bepalen wat wij te zien of te horen krijgen.

Inspelen op trends brengt overigens nog een andere uitdaging met zich mee: hoe zorg je er voor dat je afscheid neemt van legacy software of verouderde en afgeschreven hardware? Nog los van kennis en gedragsachterstand bij IT-ers, zijn er op dat vlak dus nog wel wat hobbels te nemen in veel bedrijven en instellingen. Het wordt een leuke tijd!

3 thoughts on “Trends die het IT landschap zullen veranderen”
  1. Mag ik daar uit opmaken dat streaming video door vendoren wereldwijd als speerpunt wordt gepushed terwijl de lokale markt er minder behoefte aan heeft?

    +1 voor Frank / Zeeman

  2. Beste Harold,

    Vraagje; wat is jouw idee of visie over de ontwikkelingen / trends op het gebied van video? Is het een pushmarkt of verwacht je dat het in de komende jaren inderdaad een vlucht gaat nemen zoals sommige vendoren wel héél hard roepen.

    Verder vind ik het stuk over Context en Bing erg interessant. Persoonlijk heb ik er nu al moeite mee dat als ik iets zoeken op het net, via welke zoekmachine dan ook, we vervolgens op elke pagina waar ik vervolgens kom soortgelijke product advertenties zie. Wat ik ook zie is dat de Bing Translation Service integreert met Instant Messaging (an expert) oplossingen zodat je in je eigen taal kunt communiceren, dát vind ik wel een goede ontwikkeling.

    1. Earl,
      Video kun je splitsen in 2 zaken; streaming en opslag/archivering. Streaming wordt o.a. toegepast bij videovergaderen. Dat dit in Nederland nog steeds niet zo’n vaart loopt, komt doordat de afstanden die wij moeten overbruggen relatief kort zijn. Voor bedrijven die internationaal opereren is dat natuurijk heel anders. In USA zie je veel mensen met een webcam hun werk doen. Wij nemen de 15 minuten filevertraging voor lief, pakken een bak koffie en zitten graag tegenover elkaar. KPN heeft recentelijk zijn video-bellen service stilletjes van de markt gehaald. Er waren nog minder dan 10.000 gebruikers. In Frankrijk kenden ze 20 jaar geleden al een vorm die door France Telecom in de huiskamer werd geleverd. Ook daar is niets meer van over. Bandbreedte speelt natuurlijk wel een rol maar ik denk dat het vooral cultuur is.

      Voor opslag gelden weer heel andere omgangsregels. Youtube groeit nog steeds met een snelheid die niemand voor mogelijk houdt. Niet alleen voor de fun maar ook door bedrijven. Alle startups van de laatste tijd die succesvol zijn, hebben dit te danken aan een video boodschap. Vorige week nog Zeeman met een nieuwe kledinglijn. Het is dus een niet meer los te maken onderdeel van Social Media geworden.

      Harold

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.