De titel CIO is weer aan erosie onderhevig. Van Chief Information Technology wordt het nu bijvoorbeeld Chief Innovation Technology. Om aan te geven dat de CIO telkens moet streven naar het innoveren van business processen met behulp van ICT.
De core business van de IT afdeling is het vertalen van business strategie naar IT strategie. Tot enkele jaren geleden noemden we dat Business-IT Aligment om aan te geven dat het een onderscheidende activiteit was voor CIO’s die werkelijk toegevoegde waarde wisten te leveren. Tegenwoordig mag je het eigenlijk niet meer als apart aandachtspunt benoemen, het moet standaard in de toolbox én in het gedrag van de CIO zitten. De hele onderneming moet er van uit kunnen gaan dat Business-IT Alignment een vanzelfsprekend iets is voor de CIO. Waarin moet hij dan wel uitblinken?
De CIO moet de organisatie bewust maken van ICT. Het moet tussen de oren van alle medewerkers in de verschillende afdelingen zitten. Dat is nu meestal nog niet het geval. De CIO kan uitleggen hoe beleid, governance en ICT in elkaar grijpen. Zit het eenmaal in alle haarvaten, dan is de CIO overbodig en is een uitvoerend directeur genoeg. Die huurt dan één keer per zoveel jaar expertise in van buiten om te zien of alles nog gaat zoals het moet gaan. Net zoals je dat met accountants doet. Dan heb je niet de hele dag een CIO nodig.
De CIO moet de beste inkoper en intermediar worden voor technologie diensten en hij moet proberen daarbij de technologie keuzes zo goed mogelijk te maken om uiteindelijk te zorgen voor een governance proces binnen de technologie dat
leidt tot maximale waarde voor de aandeelhouders. Innovatie dus. Het is niet de taak van de CIO om datacenters te laten draaien, dozen te configureren en codes te schrijven. Er zijn voldoende bedrijven die dat doen voor hun levensonderhoud.
Outsourcing dus.
Een CIO is dus een echte interim professional die projectmatig een organisatie begeleid in het volwassen toepassen van ICT, waarbij hij door gebruik te maken van innovatieve technologie, de processen en organisatie verbetert en deze vervolgens belegd in een regie organisatie die regelmatig getoetst wordt. En dan op naar de volgende opdrachtgever!